Känn dig som hemma
Flytta in
Varmt välkommen
Stort grattis till din nya bostad!
Stort grattis till din nya bostad och varmt välkommen till Pulsen Fastigheter! I väntan på inflyttningsdagen finns det en hel del praktiskt att tänka på. Här hjälper vi dig på traven.
Hur tecknar jag elavtal?
Innan du flyttar in behöver du ha tecknat två avtal, det första avtalet du ska teckna är hos Borås Nätkraft som äger elnätet till din bostad. Detta gör du på deras hemsida natkraftboras.se
Ha ditt hyreskontrakt nära tillhands där du har lägenhetsnummer och adress. Ditt andra elavtal, som rör elkonsumtionen, kan du välja fritt från marknadens utbud.
Hur får jag igång mitt bredband?
De flesta av våra fastigheter är bundna till en enskild leverantör av fast bredband och TV. Det kan vara Tele2 eller Splitvision. Om du är osäker på vilken operatör som är kopplad till din lägenhet kan du söka på din adress på www.bredbandsval.se. Du är också välkommen att kontakta oss om du har frågor.
Behöver jag ha hemförsäkring?
En hemförsäkring är obligatorisk under hela din hyrestid hos oss. Du kan bli ersättningsskyldig för skador du orsakar i din lägenhet, i allmänna utrymmen, på fastigheten eller hos dina grannar. Du kan välja försäkringsbolag själv och det är viktigt att försäkringen du tecknar börjar gälla från dagen du får nycklarna till lägenheten. Skulle vi komma överens om ett annat inflyttningsdatum behöver hemförsäkringen gälla från det datumet.
Om det skulle uppstå en oförutsedd händelse såsom brand, översvämning i fastigheten, inbrott eller skadegörelse kan en hemförsäkring även ge en viss ersättning.
Det är du som hyresgäst som ansvarar för att hemförsäkringen är uppdaterad med rätt villkor för din nya lägenhet. Se noggrant över eventuella begräsningar i försäkringen och dubbelkolla självrisk och vilka skadefall som ersätts.
Vad ingår i hyran?
Utöver själva bostadsytan som anges i hyresavtalet, är även det följande inkluderat i hyran:
• Värme och vatten (om inget annat anges i ditt avtal)
• Löpande underhåll och reparationer av din lägenhet (vänligen notera att detta ej gäller reparationer till följd av oaktsamhet, skadegörelse, bristfälligt underhåll eller onormalt slitage. Sådant får du bekosta själv vid utflyttning.
• Kabel-TV (om inget annat anges i ditt avtal)
• Alla vitvaror som finns i bostaden
• Brandvarnare
• Sophantering
• Trappstädning
• Snöröjning, gräsklippning samt eventuell odling och plantering på allmänna ytor.
I hyresavgiften ingår inte:
• Förbrukningsmaterial såsom lysrör, lampor, batterier till brandvarnare och säkringar till proppskåp
• Underhåll av installationer som du som hyresgäst själv lagt till, exempelvis takfläkt eller högtalare
• Underhåll och rengöring av fläktfilter, ventilationsdon, golvbrunn, vattenlås samt avrinningsrör för frostvatten i exempelvis kyl
Hur gör jag en flyttanmälan/adressändring?
Glöm inte att du behöver göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Skatteverket meddelar sen din nya adress till flera olika företag och myndigheter. Det enklaste är att göra din anmälan i förväg, men den behöver vara gjord senast en vecka efter inflyttning.
Är du intresserad av eftersändning av din post? I sådana fall beställer du detta hos Svensk Adressändring. Du kan behöva anmäla adressändring till en rad olika företag och organisationer – tidningsprenumerationer, bilservicetjänster, butikskedjor, föreningar, med mera.
Samtliga som bor i lägenheten ska vara folkbokförda på adressen. Det är viktigt att du anger ditt specifika lägenhetsnummer i alla offentliga handlingar. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyreskontrakt.
Hur får jag mina nycklar?
I samband med din inflyttning kommer du att kunna boka in dig på tid för nyckelutlämning på Pulsen Fastigheters kontor på Nils Jakobsonsgatan 5 i Borås. Om dagen då hyreskontraktet börjar gälla infaller på en helgdag är det nästkommande vardag efter kl. 12.00 som gäller. Det är inte tillåtet att ta emot nycklar direkt från den tidigare hyresgästen.
Vit utlämning av nycklar skrivs en nyckelkvittens. Det är endast hyresgästerna som står på hyreskontraktet som får hämta nycklarna. När du hämtar nycklarna ska du ha med dig giltig legitimation (körkort eller pass).
Ombud ska hämta nycklarna
Om någon annan än du själv ska hämta ut nycklarna till din lägenhet behöver du fylla i en fullmakt i förväg.
Vid nyckelutlämningen behöver ombudet ha med sig följande:
-
Fullmakt i original (Svante har PDF som ska med här)
-
Ombudets legitimation (körkort eller pass)
-
Kopia av fullmaktsgivarens legitimation (körkort eller pass)
Hur betalar jag hyran?
Vi ser helst att din hyra betalas via autogiro, och detta sätter du upp själv via din bank. Du kan också betala din hyra via Kivra, utifrån hyresavin du får på e-post. Hyran ska alltid betalas in i förskott. Som ett exempel ska hyran för maj vara betald senast sista vardagen i april. Hyran behöver även vara betald innan du kan kvittera ut nycklarna.